Toont onze nieuwsbrief niet goed, klik dan hier voor de online versie |
SCRIPTS & SIGNS
za 18 februari t/m zo 1 april
Opening zaterdag 25 februari, 16-18u |
|
Teksten en tekens vormen de verbindende schakel in Scripts & Signs. Owusu Ankomah, een prominente vertegenwoordiger van hedendaagse Afrikaanse kunstenaars, baseert zich op Adinkra symbolen van de Akan uit Ghana en Victor Ekpuk op de Afrikaanse Nsibidi taal. Arjan Janssen verwijst in zijn werk naar horizonten, met strakke lijnen in de Nederlandse traditie als goed erfgenaam van Mondriaan. Eva Spierenburgvoegt daar haar beelden aan toe, ontstaan op basis van mythische teksten.
Bekijk hier het voorproefje...
|
Van harte welkom bij de opening op zaterdag 25 februari, 16-18u
|
|
OWUSU-ANKOMAH (Ghana/Duitsland) |
schilderijen en prints |
VICTOR EKPUK (Nigeria/VS) |
tekeningen |
ARJAN JANSSEN (Nederland) |
tekeningen |
EVA SPIERENBURG (Nederland) |
schilderijen |
|
Owusu-Ankomah (Ghana, 1956) |
Owusu-Ankomah’werk is gevuld met mensen en symbolen om een spirituele wereld te beschrijven. De symbolen zijn adinkra symbolen die elk een concept of gezegde voorstellen en afkomstig zijn van het Akan volk uit Ghana. De mensen zijn naakt, altijd getekend zonder schaduw en vol energie en bijna onzichtbaar door de symbolen. Owusu-Ankomah is sterk geïnspireerd door de mannelijke naakten van Michelangelo. In zijn nieuwe serie Prelude to the Microcron is het symbool Microcron, de cirkel die verschillende werelden en sferen verbindt
Zijn werk was o.a eerder te zien in de October Gallery (London), Afrika Remix, Mojo Gallery (Dubai), Joburg art fair.
|
|
|
Victor Ekpuk (Nigeria, 1964) |
|
Victor Ekpuk baseert zich in zijn tekeningen op Nsibidi, een inheemse Afrikaanse taal die is opgebouwd uit grafische symbolen en codes. Geïnspireerd door deze oude geschriften brengt hij vormen terug tot de essentie en tekent nieuwe symbolen en codes ‘scripts’ die hedendaagse ervaringen weergeven. Nsibidi tekens en deze ‘scripts’ vormen de achtergrond van zijn composities. Symbolen worden abstracte vormen die eerder worden gevoeld dan gelezen.
Victor nam o.a. in deel aan het Global Africa Project, Museum of Art and Design, New York (2010).
|
|
Arjan Janssen (Nederland, 1965) |
Arjan Janssen lijkt een Nederlandse schilder bij uitstek – vanwege het platte landschap en de lage horizonten. En ook de verwijzing naar Mondriaan en een Nederlandse traditie die lijnen beschouwt als de bron van de visuele intelligentie in de kunst. De strakke lijnen komen voort uit een behoefte om terug te keren tot de naakte kern. Het lineaire proces dat leidt tot de tekeningen op groot formaat is opgebouwd uit een raster van zo’n 150 krijtlijnen, die elk tien keer zijn overgedaan. Zijn composities zijn moedig en ontroerend en bezitten tegelijkertijd kracht.
Arjan Janssen nam oa ook deel aan All about drawing, Stedelijk Museum Schiedam.
|
|
|
Eva Spierenburg (Nederland, 1987) |
|
Eva Spierenburg onderzoekt de rol van identiteit van de hedendaagse mens binnen een complexe, almaar veranderende buitenwereld. De mens die worstelt met zichzelf, zijn rol speelt in de poppenkast van de werkelijkheid, of de mens die de realiteit niet wil of kan accepteren. Deze personen vinden hun vorm binnen mythische taferelen. De gebruikte verhalen variëren van eeuwenoude mythes uit verschillende culturen tot geschriften van Sartre en Jung.
Haar werk was eerder o.a. te zien in XXL Art Olive, Kunst aan de Zuidas. Nominatie voor de Zumbrink prijs en de Buning Brongers Prijs. |
|
Bezoek de website |
Stuur dit bericht door
|
Afmelden
U
krijgt dit bericht omdat u zich heeft aangemeld voor
nieuws
van Galerie
SANAA. |