Zwitserland / Nederland
Sculpturen
Karin Suter
born September 1, 1979 in Dornach/Switzerland
Education
2000 -‐ 2001 College of Art & Design HGKZ in Zurich, CH
2001 -‐ 2004 Fine Art and Media Art Department, University of Art in Basel, CH
2004 BA of Fine Arts, University of Art in Basel, CH
2002/03 Curator at the Wagenmeisterei, independent curatoroal project, nt/Areal Basel CH 2009 Researcher Contemporary Art Kunst in Aserbaijan for Culturscapes Festival Basel CH 2011 Guest lector / tutor ECA Edinburgh College of Art, UK
Exhibitions/Projects (selection)
2016 Arena One Santa Monica CA USA (g)
2016 Optic Mountaineering, TENT Rotterdam NL (g)
2016 Stilleven, RORO buiten (s, art in public space, s)
2016 ‘By Distance’ NY Space Manchester, UK (g)
2016 Irrunei, Dornach CH, (s, commission art in public space)
2015 ‚Kreis im Berg’ Trabanten @ Frank Vits, Düsseldorf DE (s)
2014 Galerie Carzaniga, Basel CH (s)
2014 ‘Alienation - Another Spot to Visit‘, The Oval Space, London UK (g)
2014 Marion Scharmann, Köln DE (s)
2013 ‚Das Geheimnis der Vegetation’, Basel CH (g, art in public space, pub.)
2013 ‚In The Space of Analogies, There Are Only Detours’, Concorde, Lisbon P (s)
2012 ‚Simulacri’, Hoffmann - La Roche, Basel (s, commission)
2012 ‚In Gesprek’, Museum Elburg, Elburg NL (g)
2011 ‚The Secret Garden’, Freymond-Guth, Zurich CH (g)
2011 ’Bare House’, Zanaabaz ar Museum for contemporary art, Ulaanbaatar MN (g)
2011 ’A Finite Whole Is Greater Than Any of Its Parts ’, Embassy Gallery, Edinburgh UK (s)
2010 ‚I Can‘t Forget But I Don‘t Remember What’, Freymond-Guth, Zürich (g)
2010 ‚Dwelling on Matter’, Kunsthaus Baselland, Muttenz/Basel CH (s)
2010 ‚Ich habe mich geweigert einen Baum zu zeichnen’, Klingental, Basel CH (g)
2009 Speculations about gates of paradise, Marion Scharmann, Köln D (s)
2008 Walking On Thin Ice, Art News Project, Berlin D (g)
2007 Oscillations (an environmental quest), Imperial City Art Museum, Beijing PRC (s, cat)
2006 The light was awfully fast, Les Complices* espace libre & édition, Zurich CH (s, edition)
2006 Vortex, University of Zurich, Zurich CH, (s, commission art in public space)
Residencies
in Edinburgh UK, Sils Project Space Rotterdam in cooperation with Embassy Edinburgh, 2011,
in Beijing PRC, iaab Basel, 2007 (pub.)
in Rotterdam NL, iaab Basel, 2005 (pub.)
Prices/Grants
Alexander Clavel Art Award, Riehen CH 2005
Commission Kanton Baselland CH 2008
Aargauer Kuratorium Aarau CH Working Grant 2009
ZKB Zürich CH 2010
Publications
2013 100 Jahre Meret Oppenheim - ein Kunstprojekt in Basel, Simon Baur/Silvia Buol
2013 Grote Rotterdamse Kunst Kalender
2011 Rotterdam, iaab / Kaus Australis
2011 Pond private views, issue no. 2
2007 798 Dashanzi Art Festival, Oscillations (an environmental quest)
2006 Fanzine, Les Complices* espace libre & édition
contact:
Karin Suter, Pijnackerplein 39A 3035 GG Rotterdam
Studio: St. Kaus Australis, Melanchthonweg 137 3045PN Rotterdam
0633319931
Karin Suter(1979) houdt zich bezig met het samenvoegen en kombineren van tegenstellingen. Zij gebruikt natuurlijke en kunstmatige materialen, waarin zij zowel brute kracht als ook breekbaarheid suggereert. Zij installeert poëtische landschappen in de ruimte en gebruikt doorgaans een suggestieve en symbolisch beeld- en objectgeoriënteerde taal. Haar werk is de uitdrukking van een multi-gelaagde confrontatie met mythologische en literaire themas, natuurkunde, evenals kosmologische en theosofische theorieën en een specifiek kunsttheoretisch erfgoed. Experimenten met klassieke kunsthistorische themas zoals mogelijkheden van sokkels in de beeldhouwkunst, en daardoor de relatie met de kijker, zijn een intrigerend thema in haar recente werk. Suters werk onderzoekt de relaties tussen cognitieve kennis en subjectieve intuïtie. Haar sculpturen, installaties en tekeningen kunnen worden opgevat als conceptuele en procesgerichte proefopstellingen op formele basisvoorwaarden van medium, materiaal en/of verhaal. Het zijn vraagstukken over abstractie en suggestie, vervreemding en symbolen, soms ook versiering en textuur. Vaak vertonen haar beelden een voelbare neiging tot het poëtische minimalisme. Suter heeft een affiniteit voor de behandeling van uiteenlopende materialen die zij verwerkt tot fragiele, soms fetish-achtige en vaak symbolisch geladen voorwerpen, die door hun indeling, plaatsing en titels een narratieve uitstraling en/of metaforisch potentieel krijgen.