Finland
Schilderijen
JOUNI TAPANI TONI, s. Finland (12-9-1984)
Studies:
- Fine Art Kankaanpää, Satakunta University of Applied Sciences 2006-2010
- University of Ljubljana, Academy of Fine Arts 2008
- Orivesi art College 2004-2005
Solo exhibitions:
- Kluuvi Gallery, Helsinki 2013
- Flat things, Atelier am Eck, Dusseldorf 2012
- Maalauksia - Paintings, Galleria Katariina, Helsinki 2011
- Maalauksia - paintings, Kohisevan vintti, Pukkila 2010
- Fantasia, Galleria Rajatila, Tampere 2008
- Maalauksia - paintings, Sampolan kirjasto, Tampere 2005
Group exhibitions:
- Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2015
- Rijksakademie OPEN, Amsterdam 2014
- New painting from Finland and Sweden, Los Angeles CA, 2014
- Art Nuuttila, Virrat, 2012
- KEHÄ – New Painting from Tampere, TR1, Tampere, 2011
- Paremmat pidot,SAMK Kuvataide Kankaanpää lopputyönäyttely, Näsilinna, Tampere 2010
Collective exhibitions:
- Boyden Anniversary Exhibition, Cable Factory, Helsinki 2013
- Take Away, Galleria Rantakasarmi, Helsinki 2012
- The Art of Basware, Sanomatalo, Helsinki 2010, 2011
- Avoin, Portrait´s galleria, Pori 2009
- The Art of Basware, Sanomatalo, Helsinki 2009
- Joulunäyttely, Kankaanpään taidekoulun galleria 2008
- Raikasta ilmaa, Rauman taidemuseo 2008
- Riita, Työväenmuseo Werstas, Tampere 2008
- The Art of Basware, Sanomatalo, Helsinki 2008
- Avoinna kaikille, Rauman taidemuseo 2007
- Sadonkorjuu, Kankaanpään taidekolun galleria 2007
- The Art of Basware, Sanomatalo, Helsinki 2007
- Joulumania, Galleria Mania, Tampere 2006
Works in collections:
- Finnish Art Society
- Helsinki Art Museum
- Basware Ltd
- Satakunta University of Applied Sciences
- Tampere Car Parks Ltd
- Private collections
Awards:
- The Art of Basware 2010 , 1st prize
Grants:
- Arts promotion center Finland 2014
- Kone Foundation, 2014
- Alfred Kordelin Foundation, 2013
- Paulo foundation 2013
- Arts Council of Finland, 2012
- Finnish Art Society, Grant for Young Artists 2011
Memberships:
- Finnish painters union, aspirant membership
Residencies:
- Rijksakademie van beeldende kunsten 2014-2015
- Dusseldorf, Germany 2012 2 months
"The artistic process at the most general level is a process of summing up my experience of unlimited reality into a limited piece of work that can be subjected to scrutiny.
Prevailing situation in the world becomes the material for the work. Looming political and environmental threats and challenges inevitably end up reflecting in the results of the process. Despite the attempted objectivity and impartiality the values and cultural backround of the artist undoubtedly determine the outlook of the work. Nevertheless I dont consider intentionally taking a stance central or necessary aspect of my work. I dont see the substance of artwork so much in the recognizable subject matter or in the fragments it ´s consisted of but rather in the ways and systems by which the piece is composed into a coherent whole from the perspective of the author. Ideally artwork could be a framework into which a wiever is able to project their own exprience so that the interpretation changes with the interpreter."
Jouni Toni (1984) Op een haast achteloze manier lijkt Toni zijn doeken te hebben gemaakt. Het resultaat is lichtvoetig te noemen. Duidelijk is er affiniteit waarneembaar met pop art, met Henri Matisse. Maar Toni komt ver voorbij enkel refereren aan illustere voorgangers. Zo heeft de sjabloonachtige opbouw van de compositie een grote mate van aantrekkelijkheid die laveert tussen knap en knullig, tussen figuratief en abstract. Toni speelt met kleur, met grafische kwaliteiten en met een coulisse-werking, waardoor het geheel een decorachtig effect krijgt. En net als bij een theaterdecor wordt de toeschouwer zo een andere werkelijkheid binnengeleid.
De schilderijen van Jouni Toni bestaan uit duidelijk afgebakende kleurvlakken. Door het gebrek aan schaduwen lijken de vlakken bijna abstract, maar tegelijkertijd hebben ze een herkenbare vorm.
Een schilderij begint met een schets die het resultaat is van een lang proces van ‘trial and error’ waarin vrije associatie, herinneringen en indrukken van reizen en de alledaagse omgeving vermengd raken. Eenmaal klaar is de schets een verzameling van betekenissen vertaald in kleurcombinaties en vormen die voor Toni relevantie, frisheid en helderheid hebben. Als hij aan het uiteindelijke werk begint, zijn de belangrijkste beslissingen over compositie en beeldtaal al genomen, wat het schilderproces zelf kalm en meditatief maakt, gericht op de subtiliteiten van kleurmengsels en materialiteit.
Daarnaast maakt Toni nu ook animaties. Dit is voor hem een manier om de verschillende variaties van een schilderij achter elkaar te zetten, waardoor het schilderij als het ware verlengd wordt in tijd.
Jouni Toni’s paintings consist of clearly demarcated color fields. The lack of shadow makes them look almost abstract but their form remains recognizable.
Starting point for painting is a sketch that results from a long process of trial and error, mixing free association, memories and impressions of journeys and every day surroundings. The accomplished sketch is a compilation of meanings delivered through color combinations and forms that for Toni has relevance, freshness and clarity. When starting the definite piece the most important decisions about composition and overall imagery have already made and the actual painting process is therefore calm and meditative, focusing on subtleties of color mixing and materiality.
Toni now also makes animations. The medium offers him a way to serialize variations of a painting, extending it in time as it were.