The Netherlands
Anneke Wilbrink
1973, Zwolle
Lives and Works in Zwolle
Education
2000-2002 Frank Mohr Instituut, Groningen
1996-2000 Constantijn Huygens Academie, Kampen
Exhibitions
2020
Museum De Fundatie, Zwolle 5 september - 3 januari 2021
Galerie Sanaa, Utrecht
2019
Gallery SolArt Dublin Group Show June
Affordable Art Fair Battersea, London by Gallery SolArt Affordable Art Fair Hong Kong by Gallery Solart, Dublin Affordable Art Fair Hampstead, London by Gallery SolArt Fresh Art Fair, Ascot Racecourse, Bath (UK)
Waterschap Vechtstromen Almelo
2018
Affordable Art Fair Hampstead 2018,
London by Gallery SolArt, Dublin Affordable Art Fair Battersea 2018, London
Galerie Huub Hannen, Maastricht
2016 & 2017
Galerie SANAA, Utrecht
Nederlandse Gasunie, Groningen
2015
Kunstrai Amsterdam - Galerie SANAA
2014
ENTWINED IN MOTION Galerie SANAA, Utrecht
State of the Arts Zwolle 2014
Stedelijk Museum Zwolle
2013
Leipzig Rundgang Spinnereigalerien SANAA Galerie SANAA -
Utrecht Zomerexpo Galerie SANAA Utrecht
Lentestreken AYACS -
Amsterdam RAW ARt Fair Rotterdam SANAA
2012
Grosse Malerei Nieuwe Vide - Haarlem
Het Wilde Weten - Rotterdam
Galerie SANAA te Utrecht
AYACS - Amsterdam
2011
Inner Landscapes Galerie -SANAA Utrecht
Art Amsterdam '11 Huub Hannen
Twente biennale Hengelo
2010
Huub Hannen Galerie, Maastricht
Museum de Fundatie / Kasteel ’t Nijenhuis (solo), Heinoo
Art Rotterdam, Galerie Maurits van der Laar
2009
Solo-exhibition: Vrijhof Cultuurcentrum, Universiteit Twente, Enschede
Slot Zeist Winnaars Koninklijke Subsidies**
“Kunst & Cultuur Overijssel: schilderijen Anneke Wilbrink
Galerie AYAC’S, Amsterdam
2008
Vegas Gallery, London (UK), Solo
Huub Hannen Galerie, Maastricht
Museum de Fundatie-Paleis a/d Blijmarkt, Zwolle
Kunstcollectie Isala Klinieken ‘Met zorg verzameld’
Architectural Biennale, P3, London (UK)
Vrijhof Cultuurcentrum, ‘Nieuwe Aanwinsten’
Sociale Verzekeringsbank, Amstelveen
Arjan Brentjes, Aquil Copier en Anneke Wilbrink: Exploring 08, AYAC’S Young Art Amsterdam
Selectie 07, CBK Dordrecht
2007
Galerie AYAC’S, Amsterdam
Galerie Maurits van de Laar, Den Haag
Art Amsterdam 2007, Maurits van de Laar
Galerie Werfkade 16, Hoogezand
Stedelijk Museum, Zwolle
Galerie Maurits van de Laar, Den Haag
2006
MDZ Art Gallery Knokke, België
Contemporary Dutch Painting-Loods 6, Amsterdam
Galerie AYAC’S, Amsterdam
Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst, Gemeentemuseum, Den Haag
MAMA Showroom for Media and Moving Art – Rotterdam
2005
Kijkwijdte, CBK Groningen
Kunstcentrum Defka, Assen
Galerie AYAC’S, Amsterdam
2004
Galerie Wilfried Lansink, Hengelo
The International Exchange ShowMFA, Hunter College/Times Square Gallery, New York
2003
Stedelijk Museum, Zwolle
2002
‘Tekeninstallatie’, Kunstonderneming Oosterkade, Groningen
Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst, Gemeentemuseum Den Haag
Publications
2010
Catalogue Anneke Wilbrink Schilderijen, Uitgeverij Waanders
2009
210 jaar Academie Minerva, Petri Leijdekkers, Uitgeverij D’Jonge Hond
2008
Collectie Universiteit Twente ISBN 978-90-813537-1-7
2007
Veronique Baar, Kunst? Kopen! ISBN 978-90-811888-1-4
Catalogue Frank Mohr Instituut Alumni Show 2007 Focus & Diversity
2006
Catalogue Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2006 Uitgave Stichting Koninklijk Paleis Amsterdam.
Catalogue Schilderijen Anneke Wilbrink, Stedelijk Museum Zwolle. Uitgave in eigen beheer
Catalogue Apartprize, Maastricht
2004
Prix de Rome tekenen/grafiek, Uitgeverij 010, Rotterdam ISBN 90-6450-524-1
Uitgelicht Startstipendia Beeldende Kunst 2002-2003, Uitgave Fonds BKVB, mei 2004. ISBN 76936-09-9
2003
Catalogue Schilderijen Anneke Wilbrink, Stedelijk Museum Zwolle. Uitgave in eigen beheer.
2002
Catalogus Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst 2002. Uitgave Stichting Koninklijk Paleis Amsterdam. ISBN 90-72080-29-7
Awards
2006
Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst
Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst
2002 & 2003
Startstipendium Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst
Nominations
2006
APartPrize
2004
Prix de Rome tekenen/grafiek
Wim Izaksprijs
Buning Brongersprijs voor de Schilderkunst
2002
Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst
DANCE ME A PAINTING
De schilderijen van Anneke Wilbrink openbaren een sterke relatie tussen het opzetten en uitwerken van de compositie van een schilderij en het bedenken van een choreografie voor een wervelend dansspektakel. De overeenkomsten zijn frappant. De composities in de schilderijen van Anneke Wilbrink zijn in alle opzichten gelijkwaardig aan complexe choreografieën die een duizelingwekkend scala van dansbewegingen opleveren.
Een schilderij dansen: dat klinkt alsof het scheppingsproces makkelijk en soepel verloopt. Dit is echter zelden het geval. Wie de schilderijen van Anneke Wilbrink intensiever bestudeert en langer op zich laat inwerken, ontdekt een zinderende dialoog met de beeldmiddelen. Concentratie, alertheid, vindingrijkheid, trefzekerheid, inzicht, vakmanschap en een visionaire blik zijn onlosmakelijk verbonden met de werk- en zienswijze van Wilbrink. Wat vanzelfsprekend lijkt, blijkt in de praktijk vaak razend ingewikkeld te zijn.
Een goed schilderij confronteert ons zelden met het zwoegen, het denkwerk en het proces van wikken en wegen, schilderen en overschilderen, nuanceren en intensiveren, dat eraan ten grondslag ligt. Het heeft iets onontkoombaars en wekt de suggestie dat alles precies op de goede plek staat en dat er eigenlijk geen andere mogelijkheden zijn dan de opties waarvoor de schilder heeft gekozen.
De uitvoering van een wervelende choreografie vraagt bloed, zweet en tranen van de dansers die het ballet uitvoeren. Zo vereist ook het concipiëren en uitvoeren van wervelende, complexe composities het uiterste van de schilderkunstige capaciteiten. Dat maken de schilderijen van Anneke Wilbrink in één oogopslag duidelijk. Ze openbaren het vermogen om het maximale rendement uit de beeldmiddelen te halen.
Anneke Wilbrink confronteert ons met schilderkunst waarin gedrevenheid, bezieling en geestdrift beeldbepalend zijn. Ongekende energie, dynamiek en rollercoaster-achtige beleving zijn bepalen haar idioom. De beschouwer kan picturale avonturen beleven en de ongekende energie van wereldsteden lijfelijk ervaren. We worden letterlijk overspoeld door de vitaliteit van stedelijke landschappen die nooit slapen en niet tot rust komen. Er gebeurt heel veel tegelijk, waardoor het oog van de waarnemer gaat functioneren als het oog van een cycloon. Er is geen sprake van ‘gewone’ composities maar van adembenemende constellaties.
Schilderen is voor Anneke Wilbrink een kwestie van mentaliteit. Zij verhevigt de werkelijkheid en onderneemt artistieke expedities. Elk schilderij garandeert een avontuurlijke ontdekkingstocht en een fysieke ervaring. Daarnaast speelt de magie van het beeld een belangrijke rol. Beeldende kunst die ertoe doet, kan een lonkend perspectief bieden. In de schilderijen van Anneke Wilbrink wisselen dit perspectief en de daarmee samenhangende dimensies voortdurend. Dat maakt ze enerverend en ook ongrijpbaar. Ze zijn nooit voor één gat te vangen. De kunstenaar draagt op haar eigen, authentieke manier bij aan het nieuwe tijdperk waarin de figuratieve schilderkunst terecht gekomen is. Zij doet dat met zoveel overtuigingskracht dat we bijna vergeten dat het in haar werk niet alleen draait om het verwerken en verbeelden van een gegeven werkelijkheid, maar eveneens om de ultieme pogingen die zij onderneemt om nieuwe vormen te vinden en oude inzichten opnieuw te definiëren en een plek te geven in het huidige tijdsgewricht.
Wie zich te veel focust op de geschilderde werkelijkheid raakt het zicht kwijt op de fascinerende dialoog van de kunstenaar met de materie. Daarom laat Anneke Wilbrink de werkelijkheid spectaculair ontsporen. Vanuit een kluwen van beeldinformatie en vanuit sterke concentraties van schilderkunstige handelingen en activiteiten destilleert zich een werkelijkheid die nog niet bestond voordat de kunstenaar die op doek vastlegde. Dankzij haar worden we nieuwe werelden gewaar. En we worden er ook daadwerkelijk binnengeleid. Wilbrink neemt de gidsfunctie voor haar rekening.
Wat chaotisch lijkt en tot desoriëntatie zou kunnen leiden, wordt onder haar gezag toegankelijk.
Er gaapt een kloof tussen kijken en zien. Meestal kijken we gedachteloos naar dingen zonder de kijkervaring te laten indalen in onze geest. Zien (in de betekenis van waarnemen, beleven of ervaren) vereist een ontvankelijke opstelling en een open houding. Anneke Wilbrink stelt impliciet vragen over zienswijzen, bijzondere details, waarnemingsvermogen, de essentie van verbeelding, zien en beleven, de menselijke maat, over reflectie en introspectie, de intensiteit van ervaringen, de magie van verf op doek en over transformatieprocessen die de aard en hoedanigheid van dingen veranderen. Zij plaatst waarnemingen in een breder perspectief, in een andere context en in een nieuw en ongekend daglicht. Zij lokt ons haar werk binnen met oogstrelende effecten. Daarbij gaat het nooit om de effecten op zich. Beeldmiddelen fungeren als verleiders. De eindresultaten refereren aan de persoonlijke ervaringen, gewaarwordingen en opvattingen van de kunstenaar.
Anneke Wilbrink ontsluit zowel droomdomeinen als virtuele werelden. Ze geneest de beschouwer van vertroebelde zienswijzen en geconditioneerd kijkgedrag. Ze activeert nieuwe reflexen, inzichten en impulsen. Zó maakt ze ons immuun voor blindheid die voortkomt uit de macht van de gewoonte.
En zó danst ze haar schilderijen: keer op keer. Ze doet dat met een solide combinatie van authentiek idioom, het vermogen om materie naar haar hand te zetten en de kwaliteit om onze blik te sturen, te manipuleren en te fixeren.
Wim van der Beek
schrijver/kunstrecensent
curator actuele kunst