Nederland
schilderijen & installatie
Nan Groot Antink
Boxtel, Nederland (1954)
Werkt en woont in / lives and works in Eindhoven / Utrecht
opleidingen / education:
Lerarenopleiding TeHaTex, Tilburg, 1979 - 1983
Jan van Eyck Academie, Maastricht, 1983 - 1984
tentoonstellingen / exhibitions :
selectie voor / selection before 2015:
‘Dumb Painting’, Centraal Museum, Utrecht (groep, 1992)
‘Uit de verf komen / At ease’, Museum Jan Cunen, Oss (met Albert van Westing, 2001)
‘Wim Izaks Stipendium 2002’ Dordrechts Museum, Dordrecht (met Pär Strömberg en Mirjam Kuitenbrouwer, 2001-2002)
‘Seven Year Itch’, Stedelijk Museum, Schiedam (groep, 2003)
Galerie Rob de Vries, Haarlem (solo en groep, 2006 -2012)
‘Bloeiende Iris’, Rijksmuseum Twenthe, Enschede (solo, 2006)
Museum De Pont, Tilburg (solo, 2008-2009)
MJCTV: korte films bij werken uit de collectie, Museum Jan Cunen, Oss (groep, 2009-2010)
Mondriaanhuis, Amersfoort (solo, 2011)
‘Peindre Autrement’, Institut Néerlandais, Parijs (met Fransje Killaars en Marian Bijlenga, 2011)
‘BLOOM: une vision végétale’, Fondation Écureuil, Toulouse (groep, 2012)
‘Csend / Silence’, art 9 galeria, Boedapest (groep 2013)
‘PARK, self-titled space’, PARK, Tilburg (groep 2013/2014)
vanaf / from 2015:
solotentoonstellingen / solo exhibitions:
‘Clair de Lune’, Galerie Sanaa, Utrecht (met Myriam Mihindou) 2015
‘Bloemen en planten voor De Vensterbank’, De Vensterbank, Amersfoort 2017
‘Zee/Land’, VierVaart, Groede 2019
‘Spring, Summer, Autumn and Winter Colors’, Galerie Sanaa, Utrecht 2021
‘Earth Day’, De Hoorneboeg, Hilversum 2022
‘Use of Colours’, Museum Weserburg, Bremen, (met Fransje Killaars) 2022
Tentoonstelling , Brokken Zijp Foundation of Art Gallery, Liempde 2022
groepstentoonstellingen / group exhbitions:
‘Earth Matters’, Artipelag, Stockholm, Zweden 2015
‘Drawing Amsterdam’, Galerie Rob de Vries, Haarlem 2015
‘Art Amsterdam’, Galerie Sanaa, Amsterdam 2015
‘Uiteindelijk werd het kunst’, de verzameling van Ferdi Koelega, Stichting IK, Oost-Souburg 2015
‘Galerie Wit bij Witteveen # 8’, Galerie Witteveen, Amsterdam 2015
‘Het ABC van de Collectie’, Stedelijk Museum, Schiedam 2016
‘Rafelranden van Schoonheid’, Textielmuseum, Tilburg 2016/2017
‘Hoogtepunten uit de Collectie’, Museum Jan Cunen, Oss 2017
‘Stilleven’, Kunstfort Asperen, Asperen 2017
‘Thuis in het Chabotmuseum, de collectie van Armando’, Huis Schuylenburg, Den Haag 2017
‘Transpose, essence of forms’, Galerie Sanaa, Utrecht 2018
‘Salon, Hoogtepunten uit de collectie, Museum Jan Cunen, Oss 2018/2019
‘Sanaa Selected’, Galerie Sanaa, Utrecht 2018/2019
‘The trees are inviting the wind’, Willem II, Den Bosch 2019
‘Armando’s Lievelingen’, Chabot Museum, Rotterdam 2019/2020
‘Roots & Routes, 10 jaar galerie Sanaa’, Galerie Sanaa, Utrecht 2019/2020
‘Precious Paradise’, Museum Rijswijk, Rijswijk 2019/2020
‘In the midst, Covid-19 stories’, online tentoonstelling Galerie Sanaa, Utrecht 2020
‘Vrienden van Viervaart’, VierVaart, Groede 2020
‘BUITEN’ Provinciehuis Noord-Holland, Haarlem (curator Rob de Vries) 2021
Aquavit, De Cacaofabriek, Helmond 2022
tentoonstelling ‘Kleurstof’, TextielMuseum, Tilburg 2022
opdrachten / commissions:
Collectieopdracht van het TextielMuseum/TextielLab, Tilburg 2015/2016
Opdracht Beeldende Kunst voor de Grootboekzaal van de Algemene Rekenkamer In Den Haag verstrekt door het Rijksvastgoedbedrijf 2016
Opdracht, particulier Boxtel 2020
Opdracht, collectie De Hoorneboeg, Hilversum 2020
Opdracht Buurtkasproject ‘Kleurstof’, TextielMuseum, Tilburg 2021/2022
Kunstenaarsboek voor collectie Brokken Zijp Foundation of Art, Liempde 2022
werk in bezit van / collections:
Stedelijk Museum Schiedam, Museum Jan Cunen Oss, Rijksmuseum Twenthe Enschede, Noord-Brabants Museum Den Bosch, TextielMuseum Tilburg, KPMG Collectie, Bouwfonds Kunstcollectie, Collectie Algemene Rekenkamer Den Haag, Chabot Museum Rotterdam, UMC Utrecht, diverse particuliere collecties en stichtingen (Nederland, V.S., Duitsland)
overige / miscellaneous (vanaf / from 2015):
Kunstenaarsgesprek met Alex de Vries, Galerie Sanaa, Utrecht 2015
Leerlingenbegeleiding op het atelier van studenten van de Design Academy (Eindhoven), Fontys Academie (Tilburg), Academie St. Lucas (Gent, België) 2016 - 2020
Lezing ‘Van Hollandse serie tot Spring Colors’, Textiel Symposium ‘Natuurlijk kleuren’, Rijksdienst Cultureel Erfgoed, Amersfoort 2017
Artist-in-residence, Viervaart, Groede 2019
Lezing ‘Zee/Land’, Viervaart, Groede 2019
Kunstenaarsgesprek (samen met Jan van Duijnhoven, Ingrid Simons) o.l.v. Rick Vercauteren,
Brokken Zijp Foundation of Art, Liempde 2019
Kunstenaarsgesprek met Arno Kramer en Carlijn Mens, Chabot Museum, Rotterdam 2020
Kunstenaarsgesprek (samen met Sophie Steengracht en Suzette Bousema) o.l.v. Carine Santen, Galerie Sanaa, Utrecht 2021
‘Kunst is de hoogste vorm van hoop’ heeft Gerhard Richter ooit gezegd. Treffender kan ik het niet uitdrukken. Zoals Ben Okri in zijn roman In Arcadië schrijft, ‘Omdat we dingen verliezen, proberen we ze te vinden. Het proberen stuurt ons op reis. We worden geconfronteerd met andere dingen, dingen waarvan we niet wisten dat we ze verloren hadden: en vervolgens scheppen we… kunst vervangt wat we in onze ziel zijn kwijtgeraakt. Ze is daarom een magische vervanging.’
In mijn werk zoek ik naar ‘het wezen der dingen’. Ik zoek naar intensiteit en concentratie en probeer een zo zuiver mogelijk beeld te scheppen: een beeld waarmee ik de blik van de beschouwer kan vertragen en de ervaring van het kijken kan intensiveren.
In aansluiting op de traditie van de minimale en de fundamentele schilderkunst zoekend naar een andere manier van schilderen ben ik uitgekomen bij het palet van natuurlijke verfstoffen. Ik maak mijn eigen verven uit plantaardige en andere natuurlijke grondstoffen. Het gebruik van deze grondstoffen vraagt om een ambachtelijke en experimentele manier van werken en daagt me voortdurend uit.
Bovendien dwingen deze processen mij kleur als een gegeven te accepteren. Hierdoor kan ik het spanningsveld onderzoeken tussen de objectiviteit van kleur – de kleur zoals deze tevoorschijn komt uit het proces van vervaardiging - en de esthetische subjectiviteit ervan – de wisselwerking die kleuren met elkaar aangaan wanneer deze naast, of soms over elkaar, geplaatst worden. Doordat de vezels van het geverfde doek de plantaardige kleurstof volledig opnemen, verdwijnt het onderscheid tussen beeld en drager en wordt kleur in een van haar meest pure vormen gepresenteerd.
In mijn werken zijn verf (in de beide betekenissen van het woord die in het Engelse onderscheid tussen dye en paint tot uitdrukking komen) en handeling (verven en schilderen) de beeldbepalende elementen. Hoewel mijn schilderijen geen afbeelding van een externe werkelijkheid vormen noch hier rechtstreeks naar verwijzen zou elk werk door de materialen die ik gebruik als een samengebald landschap gezien kunnen worden. Mijn schilderijen verloochenen hun wezen niet.
Hier vind u een Engelse beschrijving van het werk van Nan Groot Antink, geschreven op de website van de Pont.
publicaties / publiations:
selectie voor / selection before 2015:
Dumb Painting, M. Bosma & F. Hoenjet (1992)
Wim Izaks Stipendium 2002, A. de Vries e.a (2002)
Bloeiende Iris / Flowering Iris, L. Pelsers, G. van Steenbergen (2006)
Scherp Gesneden, Raak Getypeerd, R. Smolders (2008)
Clair de Lune, M.Piller (2008)
Tentoonstelling Nan Groot Antink, Museum De Pont, Tilburg (2008-2009)
https://depont.nl/en/exhibition/nan-groot-antink-1-nov-2008-11-jan-2009
Boer zoekt stijl, div. auteurs (2009)
‘Fundamental Colour’, in: Bloom (issue 20), Sara White Wilson (2010)
vanaf / from 2015:
Earth Matters, When Natural & Creative Forces Meet, Sarah White Wilson 2015
‘Earth Matters, installations with a view’, 2015
(https://www.trendtablet.com/33508-installations-with-a-view/)
‘Galerie Wit bij Witteveen’, in: Witteveen Visual Art Centre Magazine 2015
‘Doordringen in het wezen van kleur’, André Pielage 2015
(https://www.lucyindelucht.nl/te-zien/nan-groot-antink)
‘Een palet vol verfplanten’, in: KM Magazine, Florence Husen 2015
Rafelranden van Schoonheid, Suzan Russeler, (TextielMuseum, Tilburg) 2016
‘Levende stoffen herrezen uit de dood’, Tyrell Kuipers 2016
(https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/levende-stoffen-herrezen-uit-de-dood )
PARK 2013-2015, Rob Moonen / Lucette ter Borg, (Park Editions, Tilburg) 2016
‘Potjes vol pis, voor de kunst’, in: Brabants Dagblad, Gerrit van den Hove 2016
‘Vergeten kleuren’, in: Het Financieel Dagblad 2017
‘Bloemen en planten voor De Vensterbank’, Jantine Kremer 2017
(https://www.devensterbank.nl/project/nan-groot-antink/)
‘Couleur locale’, Rob Smolders 2018
(https://altijdvandaag.nl/couleur-locale/ )
‘Onttrokken aan het Zeeuwse Landschap’, in: PZC, Jan van Damme 2019
‘Kunst en natuur sterk verbonden’, in: PZC, Nico Out 2019
’40 jaar Metropolis M - Nan Groot Antink’, in: Metropolis M, Alix de Massiac 2019
(ook: http://www.metropolism.com/nl/features/39883_40_jaar_metropolis_m_nan_groot_antink)
‘The trees are inviting the wind’, Sabina Timmermans 2019
‘The trees are inviting the wind’, Alex de Vries 2019
(https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/trees-are-inviting-wind)
‘Van Hollandse serie tot Spring Colors’, in: Studies in Textiel 8, Mariska Hammerstein 2020
‘Duurzaamheid: weven en verven met planten’, TextielMuseum, Tilburg 2020 (www.textielmuseum.nl/tentoonstellingen/duurzaamheid-weven-en-verven-met-planten/ )
’Buiten, fascinerende nieuwe Dreef-expositie die nog niet te bezoeken is’, Spaarnestroom.nl 2021
(https://spaarnestroom.nl/buiten-fascinerende-nieuwe-dreef-expositie-die-nog-niet-te-bezoeken-is/)