Ephrem Solomon (Ethiopië, 1983) studeerde in 2009 af aan Graphics Art Entoto TVET College in Addis Abeba, Ethiopië. Hij werkt met gemengde technieken en maakt gravures en houtsneden op triplex. Volgens Solomon is de rol van een kunstenaar het documenteren van de tijdgeest. Hij observeert zijn omgeving en deelt zijn opvattingen over de stad Addis Abeba en mensen om hem heen in Ethiopië waarbij hij steeds de grenzen van vrijheid van meningsuiting opzoekt waar het gaat om openlijke maatschappijkritiek.
Op subtiele wijze bekritiseert hij het politieke stelsel en de rol van de Ethiopische overheid ten opzichte van haar onderdanen. Middels verborgen symboliek maakt hij sociaal-politieke collages met Ethiopische krantenteksten (in de Amhaarse taal) uit eerdere regimes en portretten van alledaagse Ethiopiërs. De portretten zijn droevig, neutraal en verwrongen, want in de echte wereld is er ook geen perfectie.
Naast het alledaagse Ethiopië onderzoekt hij een fictieve wereld die bestaat buiten het heden: een realiteit die vrij is van de beperkingen. Solomon gebruikt veel zwart en wit en repetitieve vormen. Hij definieert het leven als tegenstellingen en herhalingen. Solomon: ‘Dag en nacht, verdrietig en gelukkig, winnen en verliezen; het is hetzelfde. Ik kan kleuren in de wereld zien, maar tegelijkertijd is het allemaal zwart en wit. Het leven is vol herhalingen in het hier en nu.’