Nederland
Schilderijen
CV – JESSICA SKOWRONECK (1989, Amsterdam)
Woont in Everdingen, werkt in Woudenberg, Utrecht, Nederland
EDUCATIE
2009 – 2013: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Bachelor of Fine Art (cum laude)
2009: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Basisopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving
2008 – 2009: Universiteit Utrecht, BA Liberal Arts and Sciences (propedeuse diploma)
SOLO EN DUO EXPOSITIES
2024-2025: Where the Two Worlds Touch, Studio Seine, Rotterdam NL (solo)
2022: Living Space, Heejsteck#, duo met Marjolein Witte, Utrecht NL (duo)
2021-2022: Painting Back the Wild, Galerie SANAA, Utrecht NL (solo)
2019: Land of Fools and Lovers, Galerie SANAA, Utrecht NL (solo)
2016: Short Solo Jessica Skowroneck, Galerie SANAA, Utrecht NL (solo)
2014: Foolish Wishes & Ridiculous Triumphs, Percipi Gallery, Amsterdam NL (solo)
GROEPS-EXPOSITIES (selectie)
2024: pARTy, dhARTworld, Edmonton Canada
2024: Art on Paper Amsterdam, Galerie SANAA, Amsterdam NL
2024: Down To Earth, Kunsthal 45, Den Helder NL
2024: On Paper, galerie with tsjalling, Groningenp NL
2024: Brabantse Narratieven, Galerie Ecker, Breda NL
2023: Art The Hague, Galerie SANAA, Den Haag NL
2023: One day I’ll fly away, Galerie SANAA, Utrecht NL
2023: The Big Draw, ACEC, Apeldoorn NL
2023: Pussy Galore, dhARTworld, Edmonton Canada
2023: Kunst RAI, Galerie SANAA, Amsterdam NL
2023: Spring Musings & Muddy Feet, Galerie SANAA, Utrecht NL
2022: The November Show, dhARTworld, Edmonton Canada
2021: Ode aan het landschap – De schilder en haar palet, De Lawei, Drachten NL
2021: Kunst RAI, Galerie SANAA, Amsterdam NL
2021: 101 Tickets to Paradise, Galerie SANAA, Utrecht NL
2020: Art Utrecht in Broese, Utrecht NL
2020: GRENSWERK, TAC, Eindhoven NL
2019: Roots & Routes, Galerie SANAA, Utrecht NL
2019: The Great Escape, galerie with tsjalling, Groningen NL
2019: GRENSWERK, MOM-Artspace, Hamburg DE
2019: The Nature of Things, Studio Seine, Rotterdam NL (curator, groepstentoonstelling)
2019: THE SCORE, Kunstplatform de Apotheek, Amsterdam NL
2019: Meesterlijke Vrouwen, Stedelijk Museum Schiedam, NL
2019-2020: De Moestuin, Villa Zebra, Rotterdam NL (groepstentoonstelling, residency)
2018: SANAA Selected, Galerie SANAA, Utrecht NL
2018: Young Utrecht Delight, Galerie SANAA, Utrecht NL
2018: Kunst RAI, Galerie SANAA, Amsterdam NL
2018: Prospects & Concepts, Mondriaan Fonds, Rotterdam NL
2017: Utrecht Down Under, Kunstliefde, Utrecht NL
2017: Majestic, Galerie SANAA, Utrecht NL
2016: Locus Focus, Academiegalerie HKU, Utrecht NL
2016: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, Koninklijk Paleis Amsterdam NL
2016: Art The Hague, Galerie SANAA, Den Haag NL
2016: Graskunst bij MIJ, Museum IJsselstein, IJsselstein NL
2016: HKU´s Royal Club, Dutch Painting, library of the European Council, Brussel BE
2016: Rotterdam Contemporary Art Fair, Galerie SANAA, Cruise Terminal Rotterdam NL
2015: Royal Club, Academiegalerie HKU, Utrecht NL
2015: Piet´s pop-up Gallery, Dooyewaardstichting, Blaricum NL
2015: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, Koninklijk Paleis Amsterdam NL
2015: When Colours Move, Galerie SANAA, Utrecht NL
2015: Aanstormend talent bij MIJ, Museum IJsselstein, IJsselstein NL
2014: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, Koninklijk Paleis Amsterdam NL
2014: Interpretaties van de echte wereld, Galerie Pouloeuff, Naarden-Vesting NL
2013: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, Koninklijk Paleis Amsterdam NL
2013: Exposure, eindexamenexpositie HKU, Utrecht NL
2012: Conversation Pieces, Academiegalerie HKU, Utrecht NL
CURATOR
2023: Spring Musings & Muddy Feet, Galerie SANAA, Utrecht NL
2019: The Nature of Things, Studio Seine, Rotterdam NL, gecureerd met Nathalie Duivenvoorden
PRIJZEN en WERKBIJDRAGEN
2021: Corona-overbrugging kunstenaar, Mondriaan Fonds
2020-2023: Werkbijdrage Bewezen Talent, Mondriaan Fonds
2018-2019: Cultuur + Ondernemen, mentortraject met Jan van der Ploeg
2016-2017: Werkbijdrage Jong Talent, Mondriaan Fonds
2016: Nominatie Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst
2015: Nominatie Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst
2014: Winnaar Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst
2014: Nominatie Buning Brongers Prijs
2013: Nominatie Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst
2013: Winnaar Dooyewaard Stipendium (artist in residence en werkbijdrage)
PUBLICATIES
2021: Painting Back the Wild, glimpses of a sensuous world, met tekst door Hanne Hagenaars, boek
2018: Prospects & Concepts, Mondriaan Fonds, catalogus
2016: Locus Focus, HKU 10 jaar Dooyewaard Stipendium, catalogus
2016: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2016, catalogus
2015: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2015, catalogus
2015: Uitgelicht in Kunstbeeld NR 6 2015, interview
2014: Palet Magazine februari/maart, artikel
2014: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2014, catalogus
2014: Mister Motley, interview
2013: Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2013, catalogus
2013: HKU examencatalogus Fine Art
ARTIST IN RESIDENCE
2023: Tussen Zoet en Zout, Studio 1931, Den Oever NL, 6 dagen
2019: GRENSWERK, Tripkau en Hamburg DE, 14 dagen
2019: Villa Zebra, Rotterdam NL, 40 dagen
2013-2014: Dooyewaard Stipendium, Blaricum NL, 1 jaar
COLLECTIES
Collectie Rijksoverheid
UMC Utrecht
Privé collecties in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Zweden, Finland, Italië, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Canada
“Verdwaald in de wildernis, met verf en een kwast in de hand. Verdwaald op een plek waar water en brood niet voedt, enkel een illusie. Hopeloos en intens gelukkig.”
Het werken als schilder kan soms grenzen aan de waanzin, op de momenten dat ik niet meer begrijp wat ik doe. Als mijn verstand het aflegt tegen hetgeen voor mijn neus ontstaat, wanneer het gevaar op de loer ligt en ik het bij voorbaat verloren gevecht met het onbekende aanga. Ik zoek in mijn werk altijd deze momenten op, omdat hier de uitdaging in ligt: de uitdaging om er toch bij te blijven en de alchemie op het paneel zijn werk te laten doen, de transformatie van verf en een indruk uit de natuur tot een haast ongrijpbaar schilderij. Mijn alertheid is cruciaal om te zien wanneer een werk af is. Vanaf dat moment moet ik opnieuw leren kijken. Ik neem een plant of beest waar, of een stukje natuur van ver. Een ogenblik later blijken het slechts kwaststreken. Zo houdt de verf me telkens weer voor de gek.
“Tuinieren blijkt vrijwel net zo chaotisch te verlopen als schilderen: Planten ontkiemen wanneer ze willen, groeien of verleppen zoals het hun behaagt. Beestjes vreten binnen dagen het werk van maanden weg of de kat graaft de bietenplantjes uit. In die wereld voel ik me veilig.”
Ik gebruik het begrip natuur in de ruime zin. Mij inspireren elementen en sensaties die ik tegenkom in de natuur, het menselijk lichaam, gemoedstoestanden en instincten. Zowel het rauwe en grove als het sensuele en intieme dat in de natuur te vinden is komt in mijn werk terug.
Ik verzamel beeldmateriaal door te fotograferen en te schetsen tijdens de reizen die ik maak. Daarnaast zijn de meest alledaagse dingen aanleiding om te schilderen: Het ontkiemen van een plantje in mijn tuin, een vreemde kleur in de lucht of een egel die achter mijn huis woont en nooit echt zichtbaar is. Ik ben opgegroeid in Zweden, op een plek waar de tuin overloopt in het bos, en heb zo altijd een directe en vanzelfsprekende band gehad met de natuur om mij heen.
Mijn schilderijen zijn vrijwel nooit gebaseerd op één foto of een bepaalde plek. Een schilderij geeft eerder uiting aan de ervaring die ik ergens in de natuur heb opgedaan. Het resultaat is overwegend abstract, maar door de titels die ik aan het werk geef wordt de toeschouwer op het verkeerde been gezet. Is er toch iets concreets te zien, en wat dan? Het paradoxale en humoristische van deze combinatie van taal en beeld is een belangrijk onderdeel van mijn werk.
Bepaalde beelden uit mijn kindertijd zijn op mijn netvlies gebrand: ansichtkaarten, kalenderblaadjes die boven mijn bed hingen en illustraties in mijn lievelingsboeken. Deze afbeeldingen heb ik in me opgenomen met een bepaalde totaliteit die nu nauwelijks nog mogelijk lijkt.
De meeste beelden die we als volwassenen zien worden in hokjes geplaatst van soortgelijk materiaal dat we al kennen. Andere beelden worden weg gefilterd omdat we per dag te veel zien om te kunnen verwerken. Soms lijkt het of we het vermogen hebben verloren om met alle aandacht iets te bekijken. Met mijn schilderijen probeer ik hier verandering in te brengen. Het werk is niet direct in hokjes te plaatsen, nog is het gemakkelijk te negeren door een ongeduldig oog. Het werk irriteert of boeit. Zo wil ik beelden maken die ons bijblijven zonder dat ze enig rationeel nut dienen, enkel verwondering over hoe de wereld in elkaar zit.
film 101 tickets to paradise made by Artforever featuring Jessica Skowroneck
Jessica Skowroneck creates forceful work that radiates a great degree of freedom. Pure painting that is all about movement, light and colour. She is able to achieve a powerful effect with limited means. This is work that deserves attention. At first sight it seems as if the artist is just playing around, but the longer one looks at the work, the more it grows. Skowroneck treads a narrow line between freedom in painting and free brush-strokes. In all its freedom, the work displays a degree of control befitting an artist who dares to trust her intuition. The result is the creation of an almost intangible painting.Jouni Toni (1984) Op een haast achteloze manier lijkt Toni zijn doeken te hebben gemaakt. Het resultaat is lichtvoetig te noemen. Duidelijk is er affiniteit waarneembaar met pop art, met Henri Matisse. Maar Toni komt ver voorbij enkel refereren aan illustere voorgangers. Zo heeft de sjabloonachtige opbouw van de compositie een grote mate van aantrekkelijkheid die laveert tussen knap en knullig, tussen figuratief en abstract. Toni speelt met kleur, met grafische kwaliteiten en met een coulisse-werking, waardoor het geheel een decorachtig effect krijgt. En net als bij een theaterdecor wordt de toeschouwer zo een andere werkelijkheid binnengeleid.