Galerie SANAA
Jansdam 2
3512 HB Utrecht
The Netherlands
+31 (0)30 2367242
info@galeriesanaa.nl
open wo t/m za 12.00 - 18.00 uur
en op afspraak


Nieuwsbrief ontvangen? Schrijf u hier in.
Jessica Skowroneck | a day without water from the sky, 2023 Sanne Bax | The feeling of walking through a dream in broad daylight, 2025 Jessica Skowroneck | vitsippor, wood anemones, 2024 Sanne Bax | Joshua tree nr 19, 2024 Sanne Bax | Thimbleberry on my grubby fingers, 2025 Jessica Skowroneck | Leaves rustling, our passage discussed, 2024 Jessica Skowroneck | flirting with pinus cembra, thhe trail begins, 2023 Jessica Skowroneck | Fertility frog, 2023-25 Jessica Skowroneck | requesting passage, 2022-23 Sanne Bax | What's that sound, I hope it's not a bear, 2025
 

Walking on fertile ground - Jessica Skowroneck en Sanne Bax

 

Over de expositie

In Walking on fertile ground ontspruit nieuw leven en nieuw werk. Moederschap brengt voor Jessica vruchtbare aarde naar de oppervlakte. Sanne wordt één met de natuur tijdens de lange wandelingen en vormt sculpturen in klei.

Opening zaterdag 22 november 16.00 uur door Judith van Meeuwen, tentoonstellingsmaker bij Kunsthal Kade.  

De schilderijen en tekeningen van Jessica Skowroneck zijn innerlijke landschappen. Ze tonen ruimtes die zich bevinden op het raakvlak van het bewuste en het onbewuste, tussen verbeelding en realiteit.

De sculpturen van Sanne Bax zijn een reflectie op de langeafstandswandelingen die ze maakt door de natuur. Ze ziet de natuur als een metgezel, rotsen, planten en dieren zijn reisgenoten. Omringd door bomen, slapend in een bos, worden de bomen beschermers. Bij het ontwaken blijken ze versteend te zijn in de dans die ze ’s nachts maakten.

Jessica Skowroneck

Skowroneck groeide op in Zweden en de natuur is altijd heel belangrijk voor haar geweest. Ze gebruikt het landschap als zelfportret, als een metafoor voor lichaam en geest, waarin de binnen- en buitenruimte samenkomen. In deze expositie is nieuw werk te zien wat Jessica deels maakte in de periode van zwangerschap en geboorte van haar dochtertje. Moederschap brengt een aardverschuiving teweeg en alles verandert van vorm.

Is het een landschap of alleen verf? De bomen, rivieren en meren zijn de personages in het werk met hun eigen mysterieuze doel. De titels zijn een poëtische aanvulling en geven een hint aan de toeschouwer waar het werk over zou kunnen gaan.

 Sanne Bax

De keramische werken in deze tentoonstelling zijn afgelopen zomer gemaakt tijdens een werkperiode bij het Europees Keramisch Werk Centrum. Hier heeft Sanne Bax onderzoek gedaan naar een werkwijze waarbij ze klei op een zelfde manier behandelt als wol in haar textiele werk. Zo zijn boomachtige wezens ontstaan die gedeeltelijk bedekt zijn met getufte draadjes. Klei als materiaal, vruchtbare grond waaruit nieuwe vormen zijn ontstaan.

Materialiteit is belangrijk voor Bax. Ze werkt graag met wol omdat dit een natuurlijk materiaal is dat de herinneringen van het landschap met zich meedraagt. In de hand- geverfde en gesponnen wol zie je subtiele kleurvariaties en kun je getufte lijnen volgen die zich ontrollen als een meanderend pad.

Bax' sculpturen zijn geinspireerd door haar langeafstandswandelingen. Ze heeft inmiddels duizenden kilometers gewandeld en absorbeert zo het landschap, wordt er één mee. Tegelijk is het maandenlange wandelen ook een staat van rebellie tegen een wereld waarin  alles om productiviteit draait.