Galerie SANAA
Jansdam 2
3512 HB Utrecht
The Netherlands
+31 (0)30 2367242
info@galeriesanaa.nl
open wo t/m za 12.00 - 18.00 uur
en op afspraak


Nieuwsbrief ontvangen? Schrijf u hier in.
Jessica Skowroneck | Sand snake dreaming, 2019 Jessica Skowroneck | Loose Ends, 2020 Jessica Skowroneck | Something very strange, 2020 Jessica Skowroneck | Trickle, gurgle, flow, 2021 Jessica Skowroneck | Staring into puddles 3, 2021 Jessica Skowroneck | Big Rock, 2019 Jessica Skowroneck | The way is clear, the light is good Jessica Skowroneck | Ruffled feathers, 2019 Jessica Skowroneck | Witches' Meadow, 2019 Jessica Skowroneck | Obstinate weeds, 2018 Jessica Skowroneck | The view from te hammock, 2020 Jessica Skowroneck | Näckens Sten, stone of the water spirit Jessica Skowroneck | Banana Blues, 2020
 

Painting Back the Wild, solo & bookpresentation Jessica Skowroneck

 

Over de expositie

In de expositie Painting Back the Wild toont Jessica Skowroneck schilderijen en tekeningen van de afgelopen jaren. Zij werkte aan verschillende series die nu bij elkaar komen in de expositie en het bijbehorende boek. “Met mijn werk toon ik een wereld waarin het wilde gevierd wordt. Bomen en planten zijn ‘terug geschilderd’ in het landschap en de mens is in het geheel opgenomen – een nauwelijks zichtbare aanwezigheid – en herkent zichzelf als onderdeel van de natuur.”

Ongecontroleerd
In Painting Back the Wild gaat over het terugbrengen van ‘het wilde’ in ons leven. The wild kan gaan over de wildernis in de natuur, het ongerepte of in ieder geval ongecontroleerde waar – zeker in Nederland – een steeds groter gebrek aan is. Maar The Wild gaat ook over menselijk gedrag, dat in de moderne maatschappij behoorlijk gecontroleerd en begrensd is.

Met het kunstenaarschap zoekt Jessica steeds weer de vrijheid op, het is een manier om eigenzinnig te blijven. In plaats van de bon sauvage ergens ver weg te zoeken, besloot zij zelf een goed wilde te worden. Schilderen is een manier om haar eigen conditioneringen af te pellen en om haar referentiekader telkens weer te bevragen.

Painting back the wildgaat ook over de manier waarop Skowroneck schildert: vrij snel, vaak zonder vooraf bedacht plan. Het resultaat is altijd anders en ‘wilder’ dan ze van tevoren had kunnen bedenken.

“Wanneer ik schilder leg ik mijn panelen op de grond, daardoor zit ik dichter op het werk en kan ik niet steeds afstand nemen voor reflectie. Ik probeer mijn verstand voorbij te schilderen. Daardoor komt er een element van onmiddellijkheid en lichamelijkheid in het werk.”

Zintuigelijke waarneming Glimpses of a sensuous world, de ondertitel van het boek, gaat over de zintuiglijkheid van de wereld. We bekijken de wereld vaak alleen via verstand of emoties. Als we daarvan los kunnen komen dan zijn er zoveel simpele momenten die hieraan voorbijgaan. In deze puur zintuigelijke waarneming is een bepaalde ontspanning en welbehagen te vinden. Dit is iets dat Skowroneck met haar werk op wil roepen.