DE SCHREEUWLELIJK en de fluisteraar is de titel van de expositie die Roland Sohier en Maarten Dekker maken in SANAA. Net als hun persoonlijkheden nemen hun olieverfschilderijen uiterste posities in… en tegelijkertijd is er grote wederzijdse waardering voor elkaars werk. Die werken gaan in de tentoonstelling een confrontatie met elkaar aan, schuren en botsen en geven waarschijnlijk ook nieuwe inzichten. Waar het werk van Roland in your face is, en speelt met figuratie, is het werk van Maarten eerder geheimzinnig, sober en abstract. Beiden zoeken hun inspiratie in beelden uit de geschiedenis; Roland verbindt deze beelden met tekeningen naar ‘bewegend model’, terwijl Maarten de zigzag -stoel van Rietveld fileert en 2- dimensionaal abstract weergeeft. Ze richten zich beiden met hun werk tot de wereld, en worden gedreven door het contact met de toeschouwer.
Wij vinden het spannend.
Roland Sohier(1950) is bekend om zijn grote, verhalende houtskool- en pasteltekeningen die; zoals hij zelf zegt “hun licht laten schijnen over de menselijke toestand” Dergelijke tekeningen werden steeds opgenomen in de grote reizende tekeningententoonstellingen van de laatste jaren, ‘Into Drawing’ 2007 en ‘All About Drawing’ 2011 en in ‘The Line Up’ 2018 in het Centraal Museum Utrecht.Na in 2020 twee grote tentoonstellingen te hebben gemaakt ( ‘Blokbuster’, met Tom Claassen in Park in Tilburg en ‘Sohier-Sodaar-70 Jaar’ een solo in het Centraal Museum Utrecht) werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Die vond Sohier in het schilderen met olieverf op linnen. In deze tentoonstelling bij Sanaa toont hij voor het eerst een selectie van deze nieuwe werken. In het recent verschenen boek ‘Weten wat je ziet’ een uitgebreid interview door Alex de Vries met Sohier ( verkrijgbaar via Mister Motley). Werk van Roland Sohier in diverse particuliere collecties, collectie Centraal Museum, Museum Jan Cunen, Museun Boijmans van Beuningen, Museum Gouda, Teylers Museum, bedrijfscollecties en Collectie Ministerie Buitenlandse zaken.
Maarten Dekker(1986) De werken van Maarten in deze tentoonstelling zijn gebaseerd op twee beroemde stoelen: de Zigzagstoel en de Rood-blauwe stoel. Dit zijn iconische ontwerpen die hun bekendheid mede ontlenen aan de vele reproducties ervan – met name in de vorm van merchandise, zoals kunstkaarten. Maarten heeft deze stoelen uit elkaar gehaald en als tools gebruikt om afrukken en indrukken mee te maken. De schilderijen zijn het resultaat van dit proces; ze zijn eenvoudig, abstract en – door deze werkwijze – tegelijkertijd heel concreet.
Het werk is een reactie op de bovengenoemde veelvuldig gereproduceerde beelden. Maar het is niet enkel een herhaling hiervan; de plat-geworden iconen zijn juist weer leeggemaakt, tot een soort nulpunt gebracht, om er vervolgens weer reliëf en beweging in te brengen. Het schreeuwerige maakt ruimte voor de stille kwaliteiten.
Het werk van Maarten is sinds zijn afstuderen in 2010 vooral in en rondom Utrecht te zien geweest. Hij geeft sinds 2015 les aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en stond aan de basis van het kunstenaarsinitiatief Das Spectrum dat van 2011 tot 2017 vele tentoonstellingen en aanverwante evenementen organiseerde.