In Transit - 4 schilders laten hun werk zien. Iedereen en alles is in transit, of het nu gaat over mensen, culturen, het tijdsgewricht. Verschillende perspectieven passeren de revue, de reiziger, de passant, de arrestant, de toeschouwer, de activist. Geschilderd in uiteenlopende technieken.
Ton Kraayeveld toont Vincent in China
In 1888 schilderde Vincent van Gogh zijn ‘De schilder op weg naar Tarascon’. Op het doek beziet hij zichzelf van een afstand, bepakt met schilderspullen onderweg in een zonovergoten landschap. Het schilderij bevond zich in de collectie van Kaiser-Friedrich-Museum in Magdeburg, maar is waarschijnlijk in WO II bij een bombardement vernietigd, in elk geval sindsdien verdwenen.In het werk van Ton Kraayeveld duikt het beeld van Vincent ontleend aan dat schilderij ineens op in China, omringd door de parafernalia van Chinese cultuur en geschiedenis waaronder de hand van Boeddha of het portret van Mao Zedong. Van Gogh was vermoedelijk nooit in China, al liet hij zich bijvoorbeeld wel inspireren door Japanse houtsnedekunst. Ton Kraayeveld bezocht wel China voor een kort oriënterend bezoek in 2018. Verwijzingen naar Chinese werkelijkheid zijn sindsdien een thema in zijn werk als kennismaking of terugblik, of eventueel ter voorbereiding op een uitgebreider ‘artist in residence project’.
Jouni Touni kiest het perspectief van de passant, de toeschouwer
Jouni Toni komt met nieuw werk uit Finland. Hij schildert vooral op groot formaat imaginaire landschappen en stadsgezichten. Je bent toeschouwer van een decorachtig tafereel waar figuratie en abstractie elkaar afwisselen. Zijn schilderijen zijn opgebouwd uit duidelijk afgebakende kleurvlakken. Jouni Toni laat zich vooral leiden door kleur en compositie in zijn werk. Het resultaat is fris en verrassend.
Roderick Laperdrix toont de arrestant.
"'In mijn werk gebruik ik vaak de afbeelding van de kluizenaar als personificatie van het verlangen naar rust en eenzaamheid. Dat verlangen naar isolement kan alleen niet altijd worden vervuld door de aanwezigheid van anderen en levert in mijn werken absurdistische taferelen op. Ook het eigen onvermogen om alleen te kunnen zijn speelt een belangrijke rol. Klassieke verhalen over kluizenaars vermengen zich met een moderne rusteloosheid. Voor een hieraan synchroon lopende serie gebruik ik arrestatiefoto's van mannen met Hawaiiaanse overhemden. Het contrast tussen de feestelijke blouse en de ontredderde (en vaak eenzame) blik vind ik fascinerend. Het is schildertechnisch een interessante uitdaging maar roept ook allerlei vragen op over fysionomie (kan je een crimineel herkennen) en privacy (deze afbeeldingen zijn online te vinden).
Ik hou van tegenstellingen en zie dit vaak terug in de bronnen die mij inspireren en de manier waarop ik deze verwerk in mijn beelden."'
Benine du Toit toont de activist, de strijder
“Mijn werk bestaat uit fragmenten van verschillende realiteiten met als thema de problematiek, spanningen en polarisatie van mijn geboorteland, Zuid-Afrika en in toenemende mate de wereld. De rauwheid, ruwheid en expressiviteit van houtskool in combinatie met verf is onvoorspelbaar en spannend. Net zoals de enorme contrasten in Zuid-Afrika, het verandert voortdurend en is nooit compleet."