Slavery - contemporary arts incorporated?belicht het thema slavernij en de erfenissen daarvan in Nederland vanuit het perspectief van de hedendaagse kunstenaar. Aanleiding is de herdenking van de afschaffing van de slavernij door Nederland 150 jaar geleden. SANAA nodigt 12 kunstenaars uit Nederland, het Caribische gebied en Afrikaanse landen uit om te reflecteren op de betekenis en rol van slavernij nu. In verschillende uitingsvormen - van beeldende kunst, film, literatuur tot performance – en gelaagde beeldtaal krijgt het thema vorm en wordt er een verbinding gelegd tussen verleden, heden en de toekomst.
Performance & Gesprek
Do 12 september -
Performance Lol door kunstenares Heidi Sincuba (Zuid-Afrika). Daarna gaat Janwillem Schrofer (voormalig directeur RijksaKAdemie van beeldende kunsten) in gesprek met Heidi Sincuba, Frouwkje Smit en Emmanuel Adjei & Marleen Ozgür.
Janwillem Schrofer, organisatiesocioloog, ruim 25 jaar algemeen directeur van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Hij begeleidde de opzet van kunstenaarsplatforms in Afrika, Azië en Latijns Amerika. Coacht en verbindt kunstenaars, adviseert en ondersteunt culturele organisaties nu: www.valtana.nl
Lol is een improvisatie gebaseerd op hoodoo/voodoo, juju en andere zwart-magische rituelen van Africa en de Amerikas. Ze onderzoekt de grenzen tussen heden en verleden, herinnering en mythe, tragedie en comedie, en pijn en plezier.In de expositie toont Heidi Sincuba de installatie White Lies.Frouwkje Smit (Nederland) plaatst met haar installatie Gevonden: goud flarden uit ons collectieve geheugen naast het verhaal van nazaten van de uitgeversfamilie Malmberg.
Emmanuel Adjei & Marleen Özgür (Nederland) geven in hun installatie New slaves een eigentijdse interpretatie van slavernij.
Za 5 oktober - 20u,
Gesprek met kunstenaarsPatricia Kaersenhout, Boris van Berkum, Charl Landvreugd, Liesbeth Tjon A Meeuw (radiomaker, schrijver), Babah Tarawally (schrijver) en Mercedes Zandwijken (initiatiefnemer van de stichting Keti Koti Dialoog tafel).
Aansluitend - Performance Wintipriesteres Marian Markelo: plengoffer voor de voorouders vergezeld door Kabra masker.
Net als tijdens de Nationale Herdenking van het Slavernijverleden op 1 juli in Amsterdam verricht Marian Markelo een plengoffer voor de voorouders. Kunstenaar Boris van Berkum toont in de expositie een hedendaags vooroudermasker, ook wel Kabra masker genoemd. Het is een tastbaar eerbetoon aan de voorouders en luidt de wedergeboorte van de Afrikaanse kunst in de Winticultuur in. Patricia Kaersenhout laat de serie Distant bodies zien geïnspireerd op de positie van de zwarte vrouw sinds de slavernij. Van Charl Landvreugd is de installatie Jamais le Hasard N’abolira Après Mallarmé te zien, waarmee Landvreugd een belangrijke plaats aan het toeval toeschrijft en in dialoog gaat met de poëzie van Mallarmé over slavernij.
Het Kabra masker is een project van de ABAN foundation.
Concept en productie: LastLost i.s.m. Galerie SANAA
Za 14 september - 20u, CasCo, Nieuwekade 213, Utrecht
Filmvertoning: Wendelien van Oldenborgh, Maurits Script (2006). Aansluitend gaan de kunstenaars Wendelien van Oldenborgh en Christian Nyampeta met elkaar en het publiek in gesprek.
‘Maurits Script’ is in één dag opgenomen tijdens een publiekelijk live evenement in de Gouden Zaal van het Mauritshuis in Den Haag. Dit museum is gehuisvest in het huis dat Johan Maurits van Nassau liet bouwen tijdens zijn bestuursperiode in Brazilië (1637-1644). Het werk van Van Oldenborgh is gebaseerd op een onderzoek naar deze periode, waarbij officiële geschiedenis en ‘officieuze’ verhalen door elkaar lopen. Paradoxen en innerlijke conflicten worden vanuit verschillende gezichtspunten belicht. Het werk brengt ook de nalatenschap van de koloniale geschiedenis in de hedendaagse maatschappij in beeld.De film is geproduceerd door CasCo in 2006.
Christian Nyampeta werkt momenteel aan zijn project How to live together, opening op vrijdag 20 september bij CasCo Storefront (Voorstraat 88).