“In Antwerpen, waar ik een jaar gewoond heb, ben ik begonnen met een onderzoek naar de net zo opwindende als beladen figuur Jezus Christus, zeg maar JC. Hoe intrigerend is deze lastige man, ondanks zijn lijden zo uitdagend sensueel. Hij zette in dit deel van de wereld de toon in de kunst en is er inmiddels het laatste taboe. Ik vroeg me af of ik hem kon verleiden daar iets aan te doen, of het niet tijd is dat hij laat zien dat hij van deze tijd kan zijn: de man als muze. Spannend is dat hij daarmee terug gaat naar de bron; hij komt per slot direct van de oud grieks- romeinse cultuur, waar niet vrouwen maar mannen het lustobject waren. Dat hoeft hij voor mij niet te zijn, ik heb vooral gezocht naar JC als een ingekeerde, tegelijk licht theatrale sensuele man, streng en zacht, tijdloos (want zijn ‘opdracht’ trouw) maar ook van vlees en bloed.” Chantal Breukers
De opening, de performance.
Ecce Homo opent met een performance waar taal, klank, handeling, beweging en beeld bij elkaar komen. Vormgegeven door Chantal Breukers, uitgevoerd door Harm Hajonides, Koes Staassen, Fernanda Silva en Modeste Breukers.