Living remote, living distant, far away, absent, isolated, dreamy.
What’s it all about? Jouni Toni (Finland), Michael Tsegaye (Ethiopia), Anna Frydman (Germany) all three live remote, far away, today's reality. Gallery SANAA shows their work to bridge the distance and bring their work, their worlds to you.
"For me the process of making art is an ongoing attempt to translate and compress experience of existence into simple visual form”."'As a starting point for a new piece functions both past lived life and the ever changing surronding conditions and feelings of the present. I work primarily without reference images or live models trying to get closer to human experience instead pursuing "objective" reality.
Even though the goal of creating complete summary of basically unlimited amount of information is obviously unattainable the attempt nevertheless feels deeply meaningful. In addition to that process results frequently single art works that despite all their imperfections I can define as finished."'
Michael Tsegaye (Ethiopia, 1975)
“As a photographer I try as much as possible to escape being pigeonholed. This is especially relevant as an African – and Ethiopian – photographer. I place myself among my peers (photographers and painters) across the world. As an Ethiopian I do not have a duty to focus my lens on suffering alone. My life, and that of other African artists, is not predicated on poverty and hardships, although they are common sights. Rather I seek to understand my life and standpoint in the 21st century and express these through art."
Het werk van Anna Frydman bestaat vooral uit tekeningen. Haar belangrijkste onderwerp is de menselijke gestalte. In een directe, maar altijd zoekende lijn is ze eropuit mentale en fysieke gesteldheden met elkaar te verenigen. Als ze tekent met het penseel ontstaat een natuurlijke, vloeiende beweging die het onderwerp bijna landschappelijk benadert. Een tekening van Anna Frydman kijkt veelal door het onderwerp heen, of het nu mensen, dieren, planten, bloemen of objecten zijn. Er is altijd een bepaalde mate van abstractie waardoor de figuratieve aspecten juist worden geaccentueerd. Een combinatie van sensibel handelen en analytisch overwegen leidt tot intelligent en gevoelig werk dat zowel krachtig en hartveroverend is als kwetsbaar en verontrustend. (tekst Alex de Vries)